Margarita's - Reisverslag uit Mérida, Mexico van Sabine Cuyvers - WaarBenJij.nu Margarita's - Reisverslag uit Mérida, Mexico van Sabine Cuyvers - WaarBenJij.nu

Margarita's

Door: sabine_cuyvers@hotmail.com

Blijf op de hoogte en volg Sabine

04 April 2008 | Mexico, Mérida

Om 6u30 staan we op en om 7u15 zitten deze dames op de bus naar Merida. Babbel, babbel,... de vrouw achter mij vraagt al om het volume te dempen, oepsie. Uren later komen we aan in Merida en nemen een taxi naar Nomadas, waar we een kamer nemen. Dan lopen we door Merida, op zoek naar de mercado. De artisanale markt heeft niet zoveel te bieden. We worden tegengehouden door een kerel die panamahoeden en hangmatten maakt, maar wij gaan nu naar Progresso. Vamos a la Playa, he. De weg naar het strand in Progresso is bezaaid met vele winkeltjes en wij kijken uit voor een sarong. Geen leuke sarongs in de winkel, maar wel prachtig batikwerk. De eigenaar probeert mij een stuk te verkopen. Amai, dat is mijn week budget. Vergeet het vriend... Hij houdt aan en vraagt om een bod. Om er vanaf te raken, zeg ik een belachelijk lage prijs (meer dan 2/3 lager). Hij probeert en doet er nog 2 gratis margarita's bij. Doordenduur krijgen we de margarita's ook als we niks kopen. Toch blijft hij proberen en even later is mijn bagage weer gegroeid. We zetten ons aan de bar in de winkel en onze amigo maakt voor ieder van ons een margarita klaar in een glas, zo groot dat een goudvis er zich gelukkig in zou voelen. Onze barman voegt wat rood en groen toe en dan staat voor onze neus een margarita in de kleuren van Mexico. Dan haalt hij Mexicaanse hoeden boven en zet die op ons hoofd: TEQUILA... (is iets anders dan cheese) fotomoment. Ping... verkoop je ook mexicaanse vlaggen? Si,... hij wrijft in gedachten al in zijn handen. Dat is pas een verkoopstechniek, voer je klanten zat. De vlaggen worden bovengehaald en ook de poncho's. Daar staan we dan in het midden van de zaak getooid in een kleurige poncho, een hoed op ons hoofd, in de ene hand een uiteinde van de vlag en in de andere onze reuze visbokaal margarita. Wat een lol. Terug op de kruk verandert het onderwerp in het onderwerp hangmatten. De hamaca-sutra kalender haalt hij boven en dan zegt hij, Kom. En wij volgen onze vriend naar achter waar hij zijn hangmatopslagplaats heeft. Hij haalt een gezinshangmat uit en maak die vast, vervolgens nodigt hij mij uit om in de hangmat te gaan liggen. Prima en in een mum van tijd liggen Kelly en ik met ons twee in die hangmat te gieberen. Nou, en alsof we die margarita's nog niet genoeg voelen, begint onze verkoper met de hangmat te zwaaien... en zijne shop draaide zo al. Die hangmat hangt niet hoog genoeg en wij schuren met onze billen over de grond. De oplossing is om zo stijf als een plank in die hangmat te liggen of nog beter wegwezen. Wegwezen wordt het, voordat we nog van alles bij hebben, wat niet de bedoeling is. Meer dan een uur zijn we in die winkel geweest. We geraken toch nog op het strand. Geen sarong voor Kelly, maar de mexicaanse vlag is ook goed. Het waait en wij worden gezandstraald. Niet leuk, dus lopen we nog even over de boulevard van Progresso en dan terug de bus op naar Merida. We kijken terug winkeltjes en droppen dan onze spullen in de hostal. Eten kopen in Wall Mart, spaghetti en een pot saus. In de hostal koken we en manneke, dat smaakt. Wij zijn uitgehongerd. Doodmoe wassen wij ons met een wegwerp cleenex achtig washandje dat Rosette heeft meegegeven. Heel slim van Rosette (Kelly's moeder).