Diego Rivera en Xochimilco - Reisverslag uit Mexico-stad, Mexico van Sabine Cuyvers - WaarBenJij.nu Diego Rivera en Xochimilco - Reisverslag uit Mexico-stad, Mexico van Sabine Cuyvers - WaarBenJij.nu

Diego Rivera en Xochimilco

Door: sabine_cuyvers@hotmail.com

Blijf op de hoogte en volg Sabine

03 December 2007 | Mexico, Mexico-stad

Na een ellenlange rit met de metro en tram staan we eindelijk voor het bizarre Diego Rivera Museum. Het gebouw is gemaakt van lavastenen en ontworpen door Rivera om zijn pre-hispanic artfacts te bewaren. Echt sjiek.De plafonds bestaan uit mozaiksteentjes en hebben allemaal een andere tekening: een slang, bloem... Vele oude beelden en andere voorwerpen hier, mooi. En dan gaan we verder naar het museum Dolores Olmedo Patino. Rosane heeft een oproep van haar baas gekregen en gaat terug naar huis en ik ga in mijn eentje verder. Niet zo simpel, als je geen kaart bij hebt. Maar ik vind zonder probleem het museum. Hier vind je veel werk van de meester terug. 130 werken: van cubisme, russische kinderen, landschappen van Acapulco, naakten,.... Het is leuk om de gevarieerdheid in zijn werk te zien. Ook werken van Kahlo en Angelina Beloff (Rivera's eerste vrouw) hangen hier. In de tuin lopen pauwen rond en ook heb je hier een tuin waar de mexicaanse honden zonder haren rondlopen. Hup, terug de tram op en dan wordt iedereen verplicht van uit te stappen, wegens werken aan de volgende halte. Langs de straat staat een lange rij mensen op de bus te wachten.Hier is geen gewring getrek of geduw. Iedereen wacht netjes zijn beurt af. De kleine bus lijkt zo uit elkaar te kunnen vallen en brengt ons naar de volgende metrohalte. Dat gaat straks nog iets geven om terug thuis te geraken. In Xochimilco heb je een grote markt...en de kerstsfeer is hier al aanwezig. Kraampjes met engeltjes, kerststallen en -ballen, dennenbomen in allerlei maten, mos: groen en zilver,... Ongelooflijk en heel gek, want het is warm en rondlopen op een kerstmarkt in je Tshirt, dat doe je ook niet vaak. Zonder gids en stratenplan vind ik toch de beroemde kleurrijke boten. Het lijkt wel carnaval. Een hele boot voor mij alleen, wat een luxe, en de bootman duwt de boot met een lange stok vooruit. De muziek klinkt in de verte. Op het water kan je alles kopen: vrouwen in kleine bootjes die bloemen verkopen, mannen die mais aan het klaar maken zijn. Marimbaspelers in een kleine boot en hele mariachibands zitten op de grotere boten. Xochimilco is speciaal en na mijn boottocht spring ik nog even het klooster in, maar daar ben ik ook zo weer uit. De uitdaging, hoe geraak ik op de metro... Ik vraag waar de bus stopt en volg de aanwijzingen en dan na een tijd lopen en nog altijd geen bus gevonden te hebben, sta ik voor het metrostation waar ik afgestapt ben. Grappig.
Doodmoe, alweer en dan een rustdag, zalig. Die gevolgd wordt door een nieuwe rustdag en hangdag, maar met Dilek uit Duitsland. Het is keitof om haar weer te zien.

  • 04 December 2007 - 18:14

    Marie:

    Hallo,
    Het is plezant om over uw avonturen te lezen, en eerlijk, ik ben jaloers. Troost u, ik ben realistisch genoeg om te beseffen dat reizen, avontuur en kinderen net iets te veel van het goede is. Genoeg hierover, het lezen over uw avonturen maakt veel goed, lol.
    Ik moest wel even lachen toen ik las over dat hete weer en kerstmis, het lijkt inderdaad onverenigbaar, zeker als ge daar "i'm dreaming of a white xmas" gaat staan zingen, alhoewel..., ge vindt misschien ne grote frigo..., en jingle bells moet kunnen, al ist nen ezel i.p.v. een rendier!
    Awel, het heeft iets, kerstmis en nieuwjaar aan de andere kant van de wereld. Blijft ma lang genoeg voor karnaval, want da is daar ook teen en tander naar het schijnt.
    Vanuit Eksel is er niet zoveel te melden, ge weet uit ondervinding hoe spannend het hier kan zijn. Ik zal uw avonturen blijven volgen ook al schrijf ik nie iedere keer terug. Zijt voorzichtig en geniet met volle teugen, Marie.

  • 04 December 2007 - 22:24

    Hilda:

    Amai wat een avonturen. Ik ben weer bij-gelezen. Plezant om op deze manier ook een beetje mee op reis te gaan. Stel het goed daarginder.

  • 06 December 2007 - 12:37

    Guy:

    Goed zo,Sabine,ik heb een stuk Mexico leren kennen dat mij nog onbekend was.En dan van de woestijn,de canyons en de muggen terug in de kunstwereld.Tijd om je,na enkele rustdagen voot te bereiden op de wereld van de Mayas ,Lacandonen en andere interessante volksgroepen.Het worden voor jou en ons nog drukke tijden.Als je moet kiezen tussen enkele bestemmingen of "the places to see" wil kennen,vraag gerust,maar ik denk dat je na al die tijd al een goed idee hebt wat je wil zien.Maar vergeet Monte Alban en San Cristobal de las Casas niet!
    Nog véél reisplezier en tot wederlezen.
    Guy
    P.S.:hoe staat het met het Spaans?

  • 06 December 2007 - 19:39

    Guy:

    hoi Sabine,
    ik had nog niet gereageerd maar nu wil ik je toch wel een keertje bedanken voor je reisverslagen. t'is tof te zien hoe zeer je ervan geniet en het is nog toffer om even mee te genieten van je escapades.
    veel goeie moed

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Mexico, Mexico-stad

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

25 Juni 2009

Here I go again, yoehoe

29 Mei 2008

Verrassend

29 Mei 2008

Oaxaca

26 April 2008

van playa naar montagne

24 April 2008

Mazunte
Sabine

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 112
Totaal aantal bezoekers 104296

Voorgaande reizen:

22 Juni 2016 - 22 Juli 2016

In de voetsporen van Genghis Kahn!

07 Augustus 2012 - 10 Augustus 2012

Wandelen

25 Juni 2012 - 29 Juli 2012

India

30 Juni 2010 - 29 Juli 2010

Salsa en mojito

23 Juni 2009 - 24 Augustus 2009

Het land van de glimlach

08 Oktober 2007 - 08 Oktober 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: