Coba - Reisverslag uit Yucatán, Mexico van Sabine Cuyvers - WaarBenJij.nu Coba - Reisverslag uit Yucatán, Mexico van Sabine Cuyvers - WaarBenJij.nu

Coba

Door: sabine_cuyvers@hotmail.com

Blijf op de hoogte en volg Sabine

28 December 2007 | Mexico, Yucatán

En toen waren we met 5 om naar Coba te gaan: Steve (Denemarken), Maya (Switzerland), Victoria (UK), Ellen (US) en ik. De bus is laat en vol. Daar staan we dan recht in een overvolle bus, maar het is nog altijd comfortabeler dan de chickenbus van Flores. Het is zoals gewoonlijk koudin de in de bus en we zijn blij als we eindelijk arriveren. Vooraleer we de piramides gaan beklimmen, keren we terug naar een plaatselijk restaurantje. Hier wordt geen menukaart gegeven, neen, mes en vork worden op de tafel gelegd. even later, wordt de plat geserveerd... en dat is kiek met rijst en groenten, geen bonen deze keer. Kerstbomen staan er triestig te wezen en het oude jaar is buitengezet. Na onze lunch lopen we in de blakend, brandende zon naar beneden. De straat gaat beraf en beneden is een T-splitsing die uitkomt op een meer met wuivend riet en cocodrillos en schildpadden. Terwijl Victoria naar deze beesten gaat kijken, smeren wij ons in. Er hangt een bordje met 'Verboden te zwemmen' en dan gaan we de jungle in die lijkt op dicht struikgewas. De streek is hier vlak en waar het niet vlak is, zit een tempel of iets anders van de Majastad verscholen. Coba is een classicaloverblijfsel, terwijl Chitzen Itza post-classical is. Tikal en Coba zijn de oudsten, omdat er droogte heerste zijn de Maya's vertrokken uit Coba en hebben ze zich gevestigd in Tulum en Chitzen Itza. Dat is de reden waarom de bouwstijlen verschillen: rechte en ronde pilaren en de top van de temepl is anders. De tempel in Tikal is beter bewaard, maar dat is voor een andere keer. Aan de ingang van het complex is een grote tempel met enorme brede trappen, die achteraf geen trappen blijken te zijn maar zitplaatsen. De Maya's zaten met hun rug naar tempel en keken uit op een soort plein. Het altaar is beneden aan de tempel, zodat de hoge priester niet met offers moet zeulen. De hogepriester was de enige die bovenop een tempel mocht komen. De god die bovenaan de tempel afgebeeld wordt, is de regengod en je herkent hem aan zijn lange neus. Onderaan de tempel stond een beeld van een vruchtbaarheidsgodin, waarvan men later zei dat het de maagd Maria was. Maar die kenden de Maya's niet. In Coba offerden de Maya's geen mensen, in tegenstelling tot Chitzen Itza. Het plein voor het balspel is hier veel kleiner en werd met 2 spelers per team gespeeld. De bal was gemaakt van rubber en grint, zodat armen, knieën en heupen ingewikkeld werden. Volgens deze gids sneedt men de vingers van de winnende kapitein af en diende het bloed om de goden van de onderwereld gunstig te stemmen, het verliezende team werd tot slaaf gemaakt.
Geschiedenis werd in estella's gegraveerd of uitgekapt. Stenen tafels. Ook schilderden de Maja's hun voorspellingen, zodat die achteraf nog bijgewerkt en gewijzigd konden worden. De Majakalender stopt op 21 december 2011 en ook 22 december 2012 is een belangrijke datum: in elk geval als de wereld vergaat, ik heb het maar gehad, haha. Onze gregoriaanse kalender is gebaseerd op die van de maja's. De Maja's hadden 18 maanden van 20 dagen en 5 dagen vastentijd.
De gids heeft zijn werk gedaan en wij nemen de fiets om het grote terrein te verkennen. We komen voorbij het oefenterrein van het religieuse balspel, een ronde piramide en dan de grote piramide. Maja, Victoria en ik gaan op eigen risico naar boven, blijkt later. Volgens deze gids mag je er in Chitzen Itza niet meer op, omdat iemand naar beneden gevallen was. Hup, omhoog en niet naar beneden kijken, manneke,... het is snikheet... en akelig om naar beneden te kijken. De trappen zijn niet al te breed, maar wel heel steil. Niet te geloven, je zou andersom verwachten voor mensen met een kleine gestalte en grote voeten. Eindelijk, helemaal boven en daar is een kleine koele ruimte, goed om op adem te komen. Fotomomenten, Steve maakt foto's van ons bovenop de piramide. Ik blijf fijn aan de kant, want het is enorm steil. De fiets terugop, afleveren en dan staat aan de kant van het meer een witte reiger heel op zijn gemak... een beetje verder ligt een megagrote krokodil in het water. Aan de rand staat een klein meisje in een wit kleedje met een vis aan een koord de krokodil uit te dagen, Bek op en bek toe...'We have to catch a bus' klinkt het ineens en we gaan verder. Er is nog tijd genoeg voor een cerveza, lekker koel, dat doet deugd. De bus is daar en ik val in slaap tot Steve keiluid brult 'GOOD MORNING WHE'RE HERE'. Dan ga ik met Maya naar het internet en help haar om haar foto's op facebook te zetten...

• 29 December 2007 - 18:11

André Uit Leopoldsbu:

Na ieder nieuw bericht blijf ik alles volgen;

mvg, André

• 29 December 2007 - 19:52

Henriëtte De Bresser:

Zoveel berichtjes op één dag, het lijkt inderdaad of je de hele dag achter de pc hebt gerzeten.
    Het lijkt me dat jij in elk geval geen koud oudjaar zult hebben en waarschijnlijk ook geen oliebollen zult eten. ( of doen ze dat in België ook niet en is dat een nederlandse gewoonte.
    Een goed uiteinde en een heel goed begin en verder: kom gezond en heel weer terug in 2008 ( neem ik aan )

• 30 December 2007 - 13:30

Guy En Lut:

Inderdaad,wat een waterval van avonturen en wetenswaardigheden in typische Sabine-stijl.We volgen nog altijd met stijgende belangstelling je belevenissen en worden soms ook een beetje jaloers.
    Onze beste wensen voor een aangenaam jaareinde in het paradijs genaamd Mexico en al wat je wensen kan voor 2008.

• 30 December 2007 - 21:01

Alise.hoeben:

wat een avontuurling ben jij wel
    was ik nog jong deed ik u na kusjes van mij en uw ma

• 31 December 2007 - 15:29

Jeanine:

wel dat lijkt me daar heerlijk snuffelen in het verleden terwijl de zon op je kopje brandt!!
    zou ik ook wel willen doen, maar ja! doe jij het maar voor ons!
    in ieder geval wens ik je een fijn eindejaar , brei een goed einde aan 2007 en neem de draad weer op en laat geen steek vallen in 2008
    jeanine (cvo dinsdagvoormiddag fotoshop 1,2,3)

het beste en mak vele vrienden en avonturen!

• 02 Januari 2008 - 20:11

Robert:

Het is geweldig om telkens weer jou reis verhalen te lezen. Ik wens je nog veel avontuur toe in het nieuwe jaar!!
    (cvo vrijdagnamiddag fotoshop 1,2,3)