Kapellekestocht - Reisverslag uit Bali, Indonesië van Sabine Cuyvers - WaarBenJij.nu Kapellekestocht - Reisverslag uit Bali, Indonesië van Sabine Cuyvers - WaarBenJij.nu

Kapellekestocht

Door: sabine_cuyvers@hotmail.com

Blijf op de hoogte en volg Sabine

08 Juli 2007 | Indonesië, Bali

Om 8u00 zitten we al weer aan het ontbijt, want vandaag gaan trekken we er weer op uit met zijn vieren. De tempel van Mengwi is een van de mooiste balinese tempels en er zijn hier niet veel toeristen te bespeuren. Pura Taman Ayun betekent ‚mooie bloementuin’. Hier heb je verschillende van die kerstboomtempels. De volgende stop is het reptielenpark. Het eerste dier wat in mijn oogspringt, is een reuzeslak die aan een lang smal groen blad hangt. Het slakkenhuis is bruin met geel en het geheel is zo mooi. Een beetje verder zit, de komodovaraan. Dat is een megagrote salamander of hagedis. Deze dierentuin heeft wel 200 soorten krokodillen die van de verschillende indonische eilanden komen. Die beesten liggen daar met hun bek open en doen niks. Geen beweging. Tijd voor de show; een balinees zit daar war met een slang te spelen, dan geven 3 gasten een performance. Ze zitten zichzelf met een mes en bamboestokken te bewerken. OP 1 van die mannen zijne kop wordt er vuurke gestookt, waar vervolgens een pan opgezet wordt om een ei in te bakken. Het toetje is dat ene daar glas begint te eten en het effe met water wegspoeld. Hier komen de krokodillen wel tot leven. De show is gedaan. Etenstijd voor de varaan... 2 eendjes worden geserveerd. Die eend wordt niet in twee gebeten, neen, neen, helemaal er binnen. Je ziet enkel de kop nog. Het bloed loopt langs de mond van de varaan als hij geniet van zijn eend. De eend kijkt verdwaasd uit de mond van de varaan. Hap, slik en dan is ook de kop van de eend verdwenen. Indrukwekkend.
De lunch wordt genuttigd in een wegrestaurant met zicht op de rijstvelden. De verschillende soorten juices worden vereeuwigd. Dan rijden we verder naar het Bratanmeer. Hier ben ik geweest met Susan. Het is er nog altijd mistig, maar even zeer de moeite ‚Pura Ulun Danu’. Vandaag is het kappelekestocht.
Een niet geplande stop is aan een keimooi straatje waar de versiering van Galungan nog hangt en war enorm authentiek is. Dit is Bali. Hier komt geen toerist. Een heel oud vrouwtje is haar tuin aan het onderhouden. Ze is helemaal verweerd en bijzonder mooi. Karakter. Kromgewerkt. De winkel hier is een bezienswaardigheid op zich. In plaats van houten rekken heeft men kartonnen dozen op elkaar gestapeld waar de verschillende waren instaan. De kinderen zwaaien en de mensen zijn enorm vriendelijk.
Het regent again. Gelukkig heb ik die rode paraplu met paarse bloemetjes gekocht. Daar heb ik al veel plezier van gehad. De mooiste panorama’s van Bali in Jatiluwith vallen hierdoor letterlijk in het water. In elk geval is het zalig om te wandelen door de rijstvelden, ook al regent het. De vermoeidheid slaat weer toe. Zoveel indrukken op zo’n korte tijd. Aan de rivier wordt een varken geslacht. Met emmers water en een steen wordt het vel schoongemaakt door verschillende mannen. Een van de mannen keutert met een mes tussen de tenen, terwijl de kinderen de darmen aan het spoelen zijn in de rivier. Wat een beeld. De chauffeur zet ons af aan het paleis en we gaan een leuk restaurantje binnnen aan de rivier. We zitten weer in het groen. Very nice. En dan wassen ... en ronken.