musea, shoppen, Guadulupe - Reisverslag uit Mexico-stad, Mexico van Sabine Cuyvers - WaarBenJij.nu musea, shoppen, Guadulupe - Reisverslag uit Mexico-stad, Mexico van Sabine Cuyvers - WaarBenJij.nu

musea, shoppen, Guadulupe

Door: sabine_cuyvers@hotmail.com

Blijf op de hoogte en volg Sabine

09 December 2007 | Mexico, Mexico-stad

Hup, richting zocalo en dan eindelijk het Palacio National. Mannen in groene legerpakken en met nauwelijks hanteerbare geweren in hun handen staan op wacht. Je mag enkel binnen op vertoon van je identiteitskaart en dan moet je door een scanner, zoals op de luchthaven. De botanische tuin heeft verschillende soorten cactussen en bomen. Er is een exhibitie over Benito Juarez. HIj is het voorbeeld van de mexicaanse droom. Geboren in een arme familie in een klein dorpje ergens in Oaxaca, waar hij de geiten hoedde,... en dan eindigen als president. Het is heel interessant en er zijn hier verschillende geillustreerde kinderboeken die het verhaal van Juarez vertellen. Op een van de bovenliggende verdiepingen heb je verschillende murales van Diego Riviera, die geschiedenis uitdrukken. Het Palacio National is ruim en rustig, echt een tegenpool van de drukte er buiten. Ik verlaat het Palacio National en van de rust terug naar de drukte. Indianen verjagen in hun schaarste klederdracht de boze geesten bij verschillende mensen. En blijkbaar hebben veel mensen last van een boze geest, want er staat een megalange rij aan te schuiven voor het opperhoofd. Dansende indiaanen met pluimen op hun hoofd, maken muziek door te stampen met hun voeten. Ik loop verder naar de Temple Major, ook hier vind je in het museum veel pre-hispanic art terug. De moeite en dan de tempel zelf of beter de resten die ervan overblijven. Hier zijn paden en trappen aangelegd, zodat je er tussendoor kan wandelen. Goed, genoeg musea voor vandaag, de artisanale markt van Mexico, dat is de uitdaging, want die staat niet in mijn reisgids. Peanuts, ik vind zonder moeite die markt en ik ben blijkbaar de enige die weet dat hier een markt is, want er is voor de rest (op de verkopers) na geen kat in dit marktgebouw aanwezig. Een douche en dan op stap met Rosane, Dilek en de onderbuur Delio. Een live-band speelt muziek van The Pixies, The Doors, REM,... en ik voel me alweer student. De band stopt even en dan klinkt er housemusic in de tent, bizarre lui die mexicanen.
En dan is het alweer ochtend en ga ik met Dilek naar de kunst- en ambachtenmarkt in San Angel. Veel schilderijen en veel ambachtswerk uit Puebla en na de markt en het droppen van onze spullen bij Dilek,gaan we naar het andere einde van de stad, want dit weekend wordt de virgin of guadulupe gevierd. Op het grote plein dansen indianen, we lopen door de met stellingen onderstutte kerk, die echt schots en scheef is door de verzakkingen,... en van de kerk naar de markt. Amai maat, nog nooit zoveel heiligenbeelden gezien. Genoeg heiligen voor vandaag, wij zijn aan de late kant en Guadulupe sluit zijn deur.

  • 10 December 2007 - 21:52

    Jeanine:

    wel jij hebt daar al het een ander beleefd!!
    tof om zo s'avonds deze gezellige verhalen te lezen!!
    ik zat bij je in cvo boj fotoshop, weet je nog wel, ???
    maar ja nu wij de examen voor de deur hebben dat doet jou toch niks!!
    gelukkig maar!
    ik heb al mooie fotos gezien! en zo te lezen ben je niet eenzaam op de weg en je spaans????
    nog des cheuveusos op????
    allee ik ga je laten want morgen weer naar de klas (indesign bij Elke)
    doei en het beste
    jeanine

  • 11 December 2007 - 22:15

    Jeanine:

    me nog effen geplaatst bij jou verhalen met een lekkere capucinno
    en ik geniet ervan!! en doe maar alsof de warmte van de radiotor de zonnestralen van Mechico zijn
    zie dat je niet te heilig en braaf wordt daar hoor met al die heiligen rond je en feesten dan maar!!
    met cervezs por favor???
    OR AQUA SIN GAZ,,,,

    DOEI de groeten van Jeanine (cvo dinsdagvoormiddag fotoshop voor 3 keer )

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Mexico, Mexico-stad

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

25 Juni 2009

Here I go again, yoehoe

29 Mei 2008

Verrassend

29 Mei 2008

Oaxaca

26 April 2008

van playa naar montagne

24 April 2008

Mazunte
Sabine

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 110
Totaal aantal bezoekers 104128

Voorgaande reizen:

22 Juni 2016 - 22 Juli 2016

In de voetsporen van Genghis Kahn!

07 Augustus 2012 - 10 Augustus 2012

Wandelen

25 Juni 2012 - 29 Juli 2012

India

30 Juni 2010 - 29 Juli 2010

Salsa en mojito

23 Juni 2009 - 24 Augustus 2009

Het land van de glimlach

08 Oktober 2007 - 08 Oktober 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: