Onderweg naar Trinidad - Reisverslag uit Trinidad, Cuba van Sabine Cuyvers - WaarBenJij.nu Onderweg naar Trinidad - Reisverslag uit Trinidad, Cuba van Sabine Cuyvers - WaarBenJij.nu

Onderweg naar Trinidad

Door: sabine_cuyvers@hotmail.com

Blijf op de hoogte en volg Sabine

01 Februari 2008 | Cuba, Trinidad

De taxi staat er al. Terwijl de taxichauffeur het wiel vervangt, nemen wij onze spullen. Geen Lada voor ons, maar een donkerblauwe Citroen waarvan de rechterachterdeur geen klink heeft en waardoor ik op het beste plekje terecht kom: van voor. Een canadees koppel pikken we op en dan is het tijd voor een stop in de bosjes. Politie in Lada's, dat moet nog al een achtervolging geven, bedenk ik mij. De rit duurt langer dan zes uur en dan komen we aan in Trinidad en hier zijn geen 100den mensen met kaartjes voor hun Casa Particulare. Misschien kunnen we in die casa van die Canadezen. VOl. Oeps, maar in Cuba heb je een netwerk en dat werkt,... We belanden ook in een casa van een bazige madame. Onze spullen droppen we en dan gaan we op zoek naar de Plaza Major, de weg is bezaaid met kleine en grote keien. Aan de Plaza Major zit een kerel met hoed en gitaar op de trap zingen voor ons over Trinidad. Kleurrijke huizen en smeedijzeren hekwerk... Trinidad behoort ook tot Unesco World Heritage. Terug in onze casa eten we met Touve uit Denemarken: een oudere vrouw alleen op reis en dan gaan we terug het centrum in. De wereld is klein, op de Plaza lopen we de vier duitsers tegen het lijf. Casa de la musica, mojito en daar is en Dominiek ook en niet lang daarna verschijnt de Sebastiaan. Een band speelt. Mannen met satijnblauwe hemden en zwarte broeken spelen op lange smalle trommels. Een donkere type speelt contrabas of cello... en zangers zingen. De dansvloer is een mengelmoes...salsa. Even later verandert de muziek en dit lijkt Afrika...liederen die eeuwig duren, verhalen worden uitgebeeld in een dans, dansers beelden slavenarbeid uit. Een danser zwiert met iets wat op een staart lijkt, heel opzwepend. Hij springt gebukt in het rond en dan maakt hij plaats voor een donkere vrouw in een gele jurk en gele doek op haar hoofd. Deze dame laat haar rok nogal zwaaien. Amai,ze gebruikt de hele dansvloer en is een en al beweging. Ze wordt afgelost en het lied blijft duren, en ook deze dame wordt weer afgelost... En dan is het weer salsatime.