Fietsen - Reisverslag uit Viñales, Cuba van Sabine Cuyvers - WaarBenJij.nu Fietsen - Reisverslag uit Viñales, Cuba van Sabine Cuyvers - WaarBenJij.nu

Fietsen

Door: sabine_cuyvers@hotmail.com

Blijf op de hoogte en volg Sabine

01 Februari 2008 | Cuba, Viñales

Ontbeten, dan geld omgezet en vervolgens op zoek naar een fiets. We komen de vier duitsers tegen die net in een Lada stappen om naar Cienfuegos te gaan. Leuk, met zijn drieen op de achterbank van een Lada. De officiele fietsverhuurder heeft alles verhuurd en zo komt het dat we weer belanden in de illegaliteit en huren 2 fietsen bij een particulier. Oeps, daar gaat mijne hoed wanneer we de helling afrijden,...maar iemand vangt hem voor mij. Bergop, bergaf... fietsen en van het landschap genieten... en dan knak... Evelyn haar ketting breekt. Pssst, pssst,... klinkt het als we verder wandelen,... en dan kijk je beter niet. Gewoon verder lopen en daar is een toeristische attractie: een grot. Evelyn legt aan de machobewaker uit wat er gebeurt is en hij roept een paar ander machomannen. Die nemen de fiets mee en dit is een goed insmeermoment voor de zon. De spuitbuszonnecreme van Evelyn wordt bovengehaald en ik heb een goed idee. Laat ik dat gewoon op mijn hand spuiten en dan op mij... Oeps,... Wat doet gij nu? vraagt Evelyn. De donkerblauwe broek en lichtblauwe hemd van de machobewaker bevatten ineens vele witte plekken. In tussen hebben die andere machocubanen hun mannelijkheid kunnen bewijzen en zijn wij blij dat die fiets weer rijdt. Terug naar Viñales, we stoppen eerst bij 'Alberto Vitaminos' en Alberto maakt ons in een pompelmoes een drankje klaar met pompelmoes en rietsuiker. Hij geeft ons ananas, kokosnoot, ongekend fruit... zoveel vitaminen dat is onze mond niet gewoon en al spoedig piekt die. We zijn niet de enige aan de fruitkraam. Dominiek, een duitser heeft ook een ruststop ingelast. Hij zegt dat hotel Jazmines de plek is om te relaxen. Wij terug onze herenmountainbike op en fietsen voorbij de rotsen, palmbomen, houten huisjes met strooien daken,... bergoprijdend,puf puf, goed dat Evelyn weet hoe die versnellingen werken,... Een camion steekt ons voorbij en dan is alles zwart, kuch, kuch... Een binnenweg en met de fiets in de hand wandelen we de berg op, de weg verandert in een pad en in het struikgewas zitten geitjes. Doel bereikt, we sluipen hotel Jasmines binnen en bestellen eten. Het uitzicht is fabelachtig,... de rotsen, palmbomen,... de vallei,... ongelooflijk. Even later komt Dominiek eraan met een andere kerel Sebastian uit Polen. Wij vertrekken terug langs het pad en daar komt een boer aan met zijn ploeg die getrokken wordt door 2 ossen. Hij staat op zijn ploeg en die heeft geen wielen. En nu bergaf... de wind strijkt langs ons heen en de wind suist in mijn oren... heerlijk. We leveren de fietsen in, eten nog een sandwich en duiken dan ons bed in.